Startup en globus

Recentment he pogut llegir en alguns mitjans que el sector de les startup’s (noves empreses en creixement) és molt procliu a inflar dades com si es tractés d’un globus. És temptador per part dels socis fundadors, fer veure que la seva startup és molt prometedora, amb molts usuaris, o facturant molt en els seus primers passos com a empresa.

Els inversors volen saber que les startup’s tenen bones “KPI”, indicadors clau de rendiment com poden ser visites, vendes, clients, etc… . Però una cosa és aproximar aquestes dades, i l’altre, de càlcul molt més complexe, és la realitat.

Fa poc vaig llegir el cas d’una startup amb només un parell de mesos d’existència que aconseguia la seva primera ronda de finançament (inversors que invertien diners a canvi de participacions de l’empresa), i que afirmava disposar de 100 treballadors. Tot això, sense haver facturat ni un sol euro.

Cada vegada mes els inversors volen entrar dins la cuina de la startup; per comprovar les mètriques; per demanar auditories i comprovar la part econòmica, o senzillament volen parlar amb els clients per veure si el que els diu l’emprenedor és cert.

Un amic meu expert en Pitch (com explicar la teva empresa en poc temps), diu que hem d’explicar les nostres keywords (dades clau) en la presentació davant d’inversors. Jo alhora els dic que han de ser dades reals, i no inflades.

Sovint costa d’entendre els models de negoci que tenen aquestes “startups”, i veig molt mes real negocis com el d’en Joan que vola en globus per l’empordà… Una petita empresa que fa 18 anys que funciona i que va en globus, amb dades reals…